Svenska

Övrigt

Resor

Svenska Memorials resa till Tallinn och St Petersburg hösten 2012

Så var det dags igen för 3 styrelsemedlemmar ur Svenska Memorial och en ordinarie medlemmar att åka på en 8 dagars resa med båt. Den 7 September avgick Princess Anastasia mot Tallinn. I Tallinn på morgonen i hamnen kom våra kollega Eve Pärnaste och mötte oss, hon hade med sig en Estnisk flagga till Ordf samt en bok om Estniska dissidenter med namnet " Dissidentlik liikumine Eestis aastatel 1972-1987 ", boken är skriven av den numera bortgångne dissidenten Arvo Pesti. Den borde ha kommit ut för länge sen, men bättre sent än aldrig. Den innehåller mycket foton och oerhört mycket material som är mycket mycket viktigt. Mig veterligen är det bara jag och kollegan Olev som har den i Sverige. Denna bok är på 651 sidor och jag ska på något sätt översätta lite ur den för att sen skriva om den här i Föreningsnytt.

Vi hade 7 tim 30 min i Tallinn så mötet med Eve var spännande vi satt i hamnens cafeteria och drack kaffe med henne och när jag sa att jag kände mig som en Estnisk patriot då sa Eve till mig, Ann-Mari du är en av oss vi i den Estniska dissidentrörelsen ser dig som en av oss, det du gjorde var mycket modigt gjort och du är nu en av oss. Vid dessa ord omfamnade jag och Eve varandra och tårarna rann nedför kinderna på mig, när man som Ordf i Svenska Memorial får dessa ord till sig av en av landet kända dissidenter då vill man bara gråta av tacksamhet och ödmjukhet. Ja kära medlemmar och kollegor jag är en av dom och dom stöder oss i Memorial det vet ni. Efter vårt möte så åkte vi med taxi till en god vän och besökte henne en stund annars gick vi mest runt på stan. Vi skulle också ha träffat kollegan och och vännen Kalju Mätik med vi gick tydligen om varandra.

På kvällen gick båten mot St Petersburg. Väl framme i St Petersburg på morgonen den 9 sept så väntade vi med att gå av båten först till 1455 pga vi hade 72 visumfria timmar iland, inne i tullhuset så fanns inga andra passagerare då dom gått av båten tidigare, fram vid passkontrollen lämnade jag fram pass och ifyllt papper och kvinnan lyfte luren och ringde jag bad genast Maria komma fram för att översätta, men det hela visade sig inte var farligt hon ville bara tala med sin chef om dessa 72 timmars visumfrihet.

Jag trodde först att vi skulle få problem med FSB. Väl ute efter tullen så tog vi taxi till Hotell Atrium på Nevski Prospekt, chauffören tog en omväg pga mycket trafik på Nevski Prospekt. När vi så kom fram gick vi in till hotellreceptionen och checkade in. Receptionisten sa att vi skulle lämna in våra pass påföljande morgon för kopiering. Vi fick så nyckeln till vårt lägenhetshotell gick in där och installerade oss.

Så efter ett tag gick vi ut för att gå rätt över gatan till en butik för att handla. När vi så kom ut stod en man 10 meter ifrån hotellet och iaktog oss mycket mystisk och noga, vi gick över gatan och han följde oss med blicken. När vi kom över drog jag ihop gruppen och sa titta inte bakom er på andra sidan gatan en man kollar in oss just nu, samtidigt gick en till man vid den utgång vi nyss lämnat ivrigt talande i en mobiltelefon. Jag var helt säker och även dom övriga likaså att FSB hade koll på oss. När han som kollat in oss sett att vi upptäckt honom försvann han snabbt som blixten som uppslukad av jorden.

Vi hade roligt dessa dagar bla träffade vi Michail Supruns advokat Ivan Pavlov vars kontor det var en bit till, dit det ligger på Ligovsky Prospekt. Ni ser här Ivan i bild med oss på sitt kontor och även med mig inne på kontoret. Hans sekreterare bjöd på te och kaffe.Ivan sa att vårt arbete för Suprun var mycket viktigt och han tackade oss inerligt för det vi redan gjort för Michail Suprun. Han sa att för tillfället hade han Ivan själv inte problem med FSB. Ivan sa till oss sen, när ni åker gå rätt över gatan därnere och ta spårvagn nr 3 åk 4 hållplatser,vi tackade Ivan för besöket och när vi så kom ut så åkte vi en bit med nr 3. Vi klev så av och då såg vi på ett mindre torg en människor stå och titta på några ryska ungdomar som höll på med rappsång. Helt plötsligt kom så några fram med papper och bad oss skriva under, det var en grupp ungdomar från den ryska gruppen Ungdomar i Ryssland för mänskliga rättigheter, jag frågade killen om han var rädd för FSB när han stod ut så här mitt bland många människor nära Nevski Prospekt, nej sa han jag har inte sett dom ännu och hoppas dom inte dyker upp. Här ser ni mig och killen i glasögon och kostym.

Ja resten av resan gick åt till cdinköp av klassisk musik och promenader hela tiden höll vi koll efter FSB. Så åkte vi den 12 sep till Helsingfors kontrollen genom St Petersburgs hamnkontroll gick bra vi hann igenom i god tid innan dessa 72 tim gått ut.

På fotona här ser ni Ivan Pavlov Supruns advokat och jag i min Estniska t-shirt, Eve och Maria på foto, och jag och Eve på foto taget i Tallinns hamn, en glad Estnisk figur i bild, samt Ivan sitttande i soffan på sitt kontor när vi var på besök. Även en bild på staden St Petersburg. I bild här också pappret i bild visar hur vi skriver på för Ungdomar för mänskliga rättigheter i Ryssland, vi skrev på med namn och mobilnr väl medvetna om FSBs ögon.

Denna resa kunde vi tyvärr inte möta Irina Flige då hennes pappa låg på sjukhus. Vi ringde Memorials kontor men Irina var inte anträffbar. Vi hoppas på ett nytt möte med henne och St Petersburgs Memorial i framtiden.

Så var vi efter en dags vistelse i Helsingfors äntligen hemma. Bra lyckad resa med uträttat arbete men även med lite FSB kontroll vid Hotellet. Vid Skypesamtal senare med Suprun sa han att FSB haft mycket på annat håll, bla arresteringar av oppositionsledare och att det kunde vara en orsak till att vi inte fick större problem med dom just då.